Ikuinen katastrofi Masalantiellä
Ikuinen katastrofi Masalantiellä
Kävimme vaimoni kanssa syksyllä 2016 omalla autolla
Sarajevossa, jolloin ajoimme Saksan, Itävallan, Slovenian, Kroatian,
Bosnia-Hercegovinan, Bulgarian, Serbian, Unkarin, Tsekin, Puolan ja Baltian
maiden läpi. Kaikkialla ei ollut moottoriteitä, mutta tiet olivat keskimäärin hyvässä
kunnossa. Yllätyksekseni Vanha Rantatie ja Masalantie kotinurkillani Jorvaksessa
tuntuivat matkamme jälkeen suorastaan vaarallisilta. Missään päin entistä
Itä-Blokkia ei ollut tullut vastaan yhtä heikkokuntoisia teitä!
Puoli vuotta myöhemmin 10.3.2017 MTV3 Uutiset teki jutun Suomen
heikkokuntoisista teistä ja kävi kuvaamassa juuri Vanhaa Rantatietä ja
Masalantietä Jorvaksessa. Tämä kuvapätkä on edelleen katsottavissa MTV3
arkistosta. Heti näiden TV-uutisten jälkeen ilmestyikin päällystevaurioista varoittavia
tiekylttejä. Mutta teillä vain pahimmat kuopat paikattiin. Kesällä tiet
maalattiin tunnollisesti läpi kaikkien railojen ja kuoppien, kului varmaankin
kaksinkertainen määrä maalia.
Nyt neljä vuotta myöhemmin samat päällystevauriokyltit
notkuvat edelleen Masalantien päissä Jorvaksessa ja Kauklahdessa, nyt
huomattavan vinossa. Onneksi Vanha
Rantatie päällystettiin parisen vuotta sitten, joten monen vuoden piina on
siellä jo päättynyt. Karheat tienpinnat
lisäävät polttoaineenkulutusta (= päästöjä) ja renkaiden kulutusta (=
mikromuovipäästöjä). Kuopat ja tärinä kuluttavat autoa ja rikkovat renkaita.
Huonokuntoinen tiestö ei myöskään lisää alueen houkuttelevuutta.
Ihmettelen miten meillä 1960-1980–luvuilla, kun Suomi oli
paljon nykyistä köyhempi yhteiskunta, oli varaa rakentaa sitä tiestöä, mitä nykyinen
vauras hyvinvointiyhteiskuntamme ei kykene edes ylläpitämään. Verotus oli takavuosina
huomattavasti nykyistä kevyempää eikä silloin juurikaan eletty velaksi. Miten
tähän on jouduttu?
Stefan Törnqvist
DI,KTM Jorvas
Kommentit
Lähetä kommentti